پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
22 خرداد 1397 - 10:17

دستاوردهای نشست سازمان همکاری شانگهای

نشست دو روزه سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، در حالی به پایان رسید که شرکت کنندگان در این نشست، از همه طرف‌های «توافق هسته‌ای برجام» خواستند تا به وظایفشان براساس این توافق و در راستای تضمین ثبات جهانی و منطقه‌ای پایبند باشند.
نویسنده : سیدفرشید کاظمی پیره سرا
کد خبر : 907

بسمه تعالی

پایگاه رهنما:

دستاوردهای نشست سازمان همکاری شانگهای

نشست دو روزه سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، در حالی به پایان رسید که شرکت کنندگان در این نشست، از همه طرف‌های «توافق هسته‌ای برجام» خواستند تا به وظایفشان براساس این توافق و در راستای تضمین ثبات جهانی و منطقه‌ای پایبند باشند. واین به معنای آنست که سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، با این درخواست، مخالفت خود را با حرکت تکروانه و غیر منطقی آمریکا درخروج از برجام اعلام کردند و افزون برآن، به پیامدهایی که این اقدام آمریکا احتمالاً درپی خواهد داشت، اشاره نمودند.
البته یکی دیگر از موضوعات محوریِ مورد گفتگوی این نشست دوروزه که با حضور رئیس جمهوری کشورمان برگزار شد، موضوع اوضاع کنونی سوریه بود که سران شرکت کننده در خصوص آن، بر راه حل های سیاسی جهت پایان دادن بحران این کشور تاکید کردند و در بیانیه نهایی این نشست، حمایت خود را از گفتگوهای صلح ژنو برای حل وفصل مسایل سوریه تاکید نمودند. گفتنی است که این موضع سران سازمان همکاری شانگهای نیز با توجه به تحرکات نظامی اخیر آمریکا واسرائیل در سوریه وهمچنین مقاصد جنگ افروزانه ای که در این کشور دنبال می کنند، موضعی بر ضد واشنگتن و تل آویو تلقی می شود.
در این حال، حضور جمهوری اسلامی ایران، در جمع کشور های عضو سازمان همکاری شانگهای، آنهم در مقطع زمانی کنونی، دربردارنده پیام های بسیار معناداری برای آمریکا ودیگر کشورهای غربی بود و این موضوع را به واشنگتن ودولت های غربی گوشزد می کرد که فضای بین المللی نه تنها به روی ایران بسته نیست، بلکه کشورهای قدرتمند آسیاییِ عضو سازمان همکاری شانگهای با روی باز و با اشتیاق فراوان از تعامل با کشورمان استقبال می کنند وچنین تعاملی را ازجمله ضرورت های رقابت سیاسی واقتصادی با دنیای غرب می دانند. به ویژه آنکه این سازمان در دیگر عرصه ها نیز، رقیبی جدّی برای باشگاه 7 کشور صنعتی که اغلب آنها کشورهای غربی هستند، بشمار می آید و موضع گیری ها وجهت گیری های آن در بسیاری از موارد، متضاد با سیاست های افزون طلبانه غرب است. چنانکه در ابتدا نیز یکی از اهداف اصلی تأسیس این سازمان، همبستگی کشورهای عضو در برابر سیاست های مداخله گرانه وسلطه جویانه غرب در قاره آسیا بوده است. زیراکه کشورهای مؤسس سازمان همکاری شانگهای، 17 سال پیش ( در سال 2001) در شرایطی به تشکیل این سازمان اقدام کردند که تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان، تهدیداتی را متوجه کشورهای آسیایی ساخته و این کشورها را واداشته بود تا برای مقابله سیاست های سیطره طلبانه آمریکا به پیوندهای جدّی تری میان یکدیگر بیاندیشند. مضافا اینکه، مجموعه حرکت های اقتصادی کنونی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و ایجاد تعاملات اقتصادی وتجاری بین آن ها، در چارچوب راهبردهای کلان و در مخالفت با افزون طلبی ها وسیطره طلبی های دنیای غرب ودر رأس آن آمریکا بشمار می رود.
با این توصیفات، شرکت ایران در نشست سران سازمان همکاری شانگهای که تقریبا همزمان با نشست سران گروه هفت ( باشگاه کشورهای صنعتی غرب) برگزار شد، به معنی به نمایش درآمدن امکاناتی بود که ایران اسلامی در مقابله با تحریم های آمریکا در اختیار دارد و از طریق آن و بهره برداری هوشمندانه از تضاد موجود بین قدرت های رقیب، خواهد توانست از میزان فشارهای وارده برخود بکاهد. و این درحالی است که یکصدوبیست کشور عضوجنبش غیرمتعهدها نیز در این صحنه، از مواضع منطقی واصولی ایران دربرخورد با حرکت های غیرمنطقی و ابلهانه ترامپ حمایت می کنند آنهم در شرایطی که کشورهایی همانند: هند، پاکستان و قزاقستان با قابلیت های خوب صنعتی و هسته ای، ضمن عضویت در جنبش غیرمتعهدها، از اعضای مهم سازمان همکاری شانگهای به شمار می روند وسران این کشورها در دیدارهای دوجانبه اخیر خود بارئیس جمهوری ایران، مخالفت خود را با سیاست های غیر متعارف و گستاخانه آمریکا ابراز کرده اند.
جعفر قنادباشی

ارسال نظرات